Tekstgrootte

  • Home
  • Onze school
    • Geschiedenis
    • Missie en visie
    • Team
    • Groepen
    • Leerlingenraad
    • Schoolplan
    • Passend onderwijs
    • Inspectierapport
    • Scholen op de kaart
    • Stichting Uniek
  • Ons onderwijs
    • Visie op leren
    • 21st century skills
    • Coöperatief leren
    • PBS (positive behaviour support)
    • Engels groep 1 t/m 8
    • Techniek groep 1 t/m 8
    • Onze methodes
    • Verrijkingsgroep de Vuurkorf
    • Plusklas en Doeklas groep 8
    • MRT (motorische remedial teaching)
  • Ouders
    • Medezeggenschap
    • Oudervereniging
    • Buitenschoolse opvang
    • Ouderportaal Parnassys
    • Social schools
  • Praktisch
    • Schooltijden
    • Vakantierooster
    • Schoolgids
    • Ziekmelding
    • Verlofaanvraag
    • Aanmelding leerling
    • Hoofdluiscontrole
    • Stichting Leergeld
  • Veiligheid
    • Anti-pest protocol
    • Vertrouwenspersoon
    • Schoolcontactpersoon
    • Klachtenregeling
    • CJG
    • Privacy
    • Medicijngebruik
    • Bedrijfshulpverlening
  • Contact
Samenwerken
Respect
Verantwoordelijkheid
Veiligheid

MRT (motorische remedial teaching)

MRT of Motorisch Remedial Teaching is het verlenen van extra onderwijshulp in het kader van de motorische ontwikkeling van een kind. Voor cognitieve vakken als Rekenen en Taal zijn er al langer ondersteunde ‘bijlessen’ voor kinderen die hier veel moeite mee hebben. MRT richt zich op de ontwikkeling van het beweeggedrag van het kind.

De algemene doelstelling van MRT kan omschreven worden als het behouden of verkrijgen van kwaliteit van bewegen, waardoor ook minder vaardige bewegers meer plezier, succes en een langdurige bewegingsmotivatie kunnen ontwikkelen. Daarmee wordt het succesvol deelnemen aan bewegingssituaties die het kind dagelijks tegen komt ondersteund.

De doelstellingen op kortere termijn, voor een periode van drie maanden tot een half jaar, kunnen de volgende zijn:

  • Het kind doet beter mee in de lessen bewegingsonderwijs en op het schoolplein
  • Het kind heeft meer plezier in de lessen bewegingsonderwijs en op het schoolplein
  • Het kind heeft meer zelfvertrouwen in bewegingssituaties.
  • Het kind beweegt beter, makkelijker, effectiever.

Uit onderzoek blijkt dat goed beweeggedrag een aanzienlijke bijdrage levert aan de gezondheid en het welbevinden van ieder mens.

Programma in de lessen

MRT kan op verschillende gebieden worden aangeboden. Bij lessen voor de fijne motoriek kan bijvoorbeeld gedacht worden aan ondersteuning van vaardigheden als tekenen, handvaardigheid en schrijven, maar ook alledaagse handelingen als veters strikken of eten met mes en vork. Tijdens onze lessen richten wij ons vooral op de grove motoriek, zoals het deelnemen aan de gymlessen, fietsen en spelen op het schoolplein.

Tijdens de lessen wordt aan de bovenstaande doelstellingen gewerkt met de kinderen door op een leuke manier en in kleine groepjes te werken aan verschillende basisvaardigheden:

EvenwichtCoördinatieOog-lichaam-coördinatie
  • Stilstaan
  • Balanceren in beweging
  • Springen – Kracht
  • Springen – Coördinatie
  • Springen – Kracht
  • Klimmen
  • Rollen
  • ·Stuiten
  • Vangen

Omdat er in een kleine groep gewerkt kan worden kan er aan elk kind veel individuele aandacht geschonken worden waardoor er meer vooruitgang geboekt kan worden dan in een normale gymles.

Programma voor thuis

De leerlingen zullen soms nog kleine spelletjes of oefeningen meekrijgen om thuis mee aan de slag te gaan. Verder is het van belang dat er thuis gestimuleerd wordt om veel en veelzijdig te bewegen.

Contact houden tussen ouders en vakdocent

Als u dingen opvallen of op zijn gevallen bij uw kind op het gebied van motorische ontwikkeling kunt u contact opnemen met de vakdocent bewegingsonderwijs (Stijn Rompa). Deze informatie kan van belang zijn tijdens de MRT lessen om zeker in het begin een goed beeld te krijgen van uw kind en daarmee de juiste ondersteuning te bieden.

Doorverwijzen

Het kan zo zijn dat de MRT lessen niet voldoende ondersteuning bieden voor uw kind. Dit kan zijn omdat wellicht gerichtere en/of specialistische ondersteuning gewenst is. Mocht dat zo zijn dan wordt vanzelfsprekend contact met u opgenomen en kunnen we in een gesprek eventuele vervolgstappen samen verkennen.


Snel naar

Stichting Uniek

Parnassys

Social Schools

Kind Aanmelden

Contact

Elisabethstraat 1
4931 BD Geertruidenberg
t. 0162-512702
e. info@bsdevuurvlinder.nl 

Directeur: Marieke van Nistelrooij

 

 

 

 

© 2018 Social Schools
Alle rechten voorbehouden

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools