MRT (motorische remedial teaching)
MRT of Motorisch Remedial Teaching is het verlenen van extra onderwijshulp in het kader van de motorische ontwikkeling van een kind. Voor cognitieve vakken als Rekenen en Taal zijn er al langer ondersteunde ‘bijlessen’ voor kinderen die hier veel moeite mee hebben. MRT richt zich op de ontwikkeling van het beweeggedrag van het kind.
De algemene doelstelling van MRT kan omschreven worden als het behouden of verkrijgen van kwaliteit van bewegen, waardoor ook minder vaardige bewegers meer plezier, succes en een langdurige bewegingsmotivatie kunnen ontwikkelen. Daarmee wordt het succesvol deelnemen aan bewegingssituaties die het kind dagelijks tegen komt ondersteund.
De doelstellingen op kortere termijn, voor een periode van drie maanden tot een half jaar, kunnen de volgende zijn:
- Het kind doet beter mee in de lessen bewegingsonderwijs en op het schoolplein
- Het kind heeft meer plezier in de lessen bewegingsonderwijs en op het schoolplein
- Het kind heeft meer zelfvertrouwen in bewegingssituaties.
- Het kind beweegt beter, makkelijker, effectiever.
Uit onderzoek blijkt dat goed beweeggedrag een aanzienlijke bijdrage levert aan de gezondheid en het welbevinden van ieder mens.
Programma in de lessen
MRT kan op verschillende gebieden worden aangeboden. Bij lessen voor de fijne motoriek kan bijvoorbeeld gedacht worden aan ondersteuning van vaardigheden als tekenen, handvaardigheid en schrijven, maar ook alledaagse handelingen als veters strikken of eten met mes en vork. Tijdens onze lessen richten wij ons vooral op de grove motoriek, zoals het deelnemen aan de gymlessen, fietsen en spelen op het schoolplein.
Tijdens de lessen wordt aan de bovenstaande doelstellingen gewerkt met de kinderen door op een leuke manier en in kleine groepjes te werken aan verschillende basisvaardigheden:
Evenwicht | Coördinatie | Oog-lichaam-coördinatie |
---|---|---|
|
|
|
Omdat er in een kleine groep gewerkt kan worden kan er aan elk kind veel individuele aandacht geschonken worden waardoor er meer vooruitgang geboekt kan worden dan in een normale gymles.
Programma voor thuis
De leerlingen zullen soms nog kleine spelletjes of oefeningen meekrijgen om thuis mee aan de slag te gaan. Verder is het van belang dat er thuis gestimuleerd wordt om veel en veelzijdig te bewegen.
Contact houden tussen ouders en vakdocent
Als u dingen opvallen of op zijn gevallen bij uw kind op het gebied van motorische ontwikkeling kunt u contact opnemen met de vakdocent bewegingsonderwijs. Deze informatie kan van belang zijn tijdens de MRT lessen om zeker in het begin een goed beeld te krijgen van uw kind en daarmee de juiste ondersteuning te bieden.
Doorverwijzen
Het kan zo zijn dat de MRT lessen niet voldoende ondersteuning bieden voor uw kind. Dit kan zijn omdat wellicht gerichtere en/of specialistische ondersteuning gewenst is. Mocht dat zo zijn dan wordt vanzelfsprekend contact met u opgenomen en kunnen we in een gesprek eventuele vervolgstappen samen verkennen.